• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel volwassenenwerk

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Medewerkers & bestuur
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > nieuws > Leerdag: educatie ontleed

Leerdag: educatie ontleed

4 juli 2017 door Maud Mertens

AlanLevine-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/rbkMWB

We leven in een snel veranderende maatschappij met steeds meer nieuwe, complexe uitdagingen. Hoe kan je daar lerend mee omgaan?

Doelgroep

Professionele educatoren, diensthoofden, vormingswerkers, coaches, onderwijsmensen… Kortom iedereen die leren centraal stelt.

Waarom?

Neem jij als educator wel de tijd om stil te staan bij het waarom van educatie? Bij de opstart van het nieuwe werkjaar maak je tijdens deze leerdag bewust tijd voor herbronning. Je deelt inzichten en inspireert elkaar om gefundeerder te werken.

Hoe?

Een leerdag met interactie en inhoudelijke diepgang. Met een beperkte groep van maximum 25 educatoren ontleed je de functies van educatie. Je vertrekt van een korte tekst van Gert Biesta die iedereen vooraf leest.

Verloop van de dag

Deel 1: Onderwerp verkennen en afbakenen
Na een korte inleiding en kennismaking discussieer je over één of meerdere van onderstaande vragen. Neem je eigen vragen, struikelblokken en uitdagingen ook mee.

Mogelijke topics:

  • Biesta geeft aan dat ‘educatie altijd inwerkt op de persoon’… Leidt dit automatisch tot kritische ingesteldheid, zelfstandigheid… ?
  • Wat zou de rol van educatie moeten/kunnen zijn bij het bevorderen van sociale verandering?
  • Hoe kunnen/moeten we -in tijden van onzekerheid- de manier waarop we educatie aanbieden en invullen, herdenken en herorganiseren?
  • “Een instrumentele educatie is een educatie waarbij men uit gaat van het idee dat er een direct, lineair verband is tussen ‘goede’ educatie en het realiseren van de gewenste maatschappelijke verandering. Educatie als een respons op duurzaamheidskwesties vertrekt niet van een dergelijke, lineaire benadering. Dat wil echter niet zeggen dat educatie niets met politiek of maatschappelijke transformatie te maken heeft. Integendeel. Het is allerminst een neutrale of vrijblijvende praktijk. Waar het echter om gaat bij educatie als respons op duurzaamheidskwesties, is not just changing the world but giving others the chance to do so” (Venturini 2010) in Peeters (red.) 2015, 176. Zijn we bij het ontwikkelen en begeleiden van educatieve momenten ons bewust van dat ‘niet neutrale, waardenvrije’? Zo ja, hoe uit zich dat? Zo neen, is dit dan niet nodig? Wat betekent dit voor educatie, voor de educator? ‘Anderen de kans geven om de wereld te veranderen zoals zij dit invullen’ Hoe doe je dat concreet? Welke inhoud geef je dan nog? Wat leg je op tafel? Wat je op tafel legt is toch al bepalend, of niet? Welke context kan dit soort educatie bevorderen?

Deel 2: Verdieping in een subthema naar keuze
Na één uur beluisteren we welke topics centraal staan in de verschillende groepjes. Daarna herverdelen we ons volgens eigen interesse… en discussieer je verder ten gronde.

Deel 3: Context van het leren: de organisatie/het bedrijf

Leren kan je niet los zien van de context en van de organisatiestructuur. Organisaties zijn levende systemen. Ze hebben een zichtbare buitenkant (gebouwen, structuren, organigrammen, …) en een onzichtbare onderstroom (cultuur, dynamieken). Heel wat vormingsinitiatieven en leertrajecten houden voornamelijk rekening met die zichtbare buitenkant. Organisatie-opstellingen helpen om ook naar de onderstroom te (leren) kijken. Een opstelling is een methode waarmee je kan kijken naar wat er speelt in de onderstroom in relatie tot een bepaald vraagstuk: Wat maakt dat de implementatie van ‘leren’ soms zo stroef verloopt? Waar gaat die weerstand eigenlijk echt over? Waar kan het team moeilijk afscheid van nemen (om verder te kunnen)? Je werkt een concrete case uit in een opstelling.

Praktisch

  • Vrijdag 25 augustus 2017 van 9.45u tot 16.30u
  • Locatie: De Vroente, Putse steenweg 129, 2920 Kalmthout
  • De deelname is gratis maar je moet wel inschrijven: ten laatste woensdag 16 augustus 2017  door een mail te sturen naar patrick.vleeschouwer@vlaanderen.be. Vermeld kort jouw taakinhoud.

nieuws agogisch handelen, bijscholing, leren

Lees ook

blog - 23/02/2018 chintermeyer-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/9foBb6

Welke verandering heb jij voor ogen?

nieuws - 05/12/2016 ELM

Maak kennis met ELM

nieuws - 13/05/2016 Snapshot Amateurkunsten

Nieuwe onderzoeksresultaten amateurkunsten

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen86 armoede70 bijscholing172 burgerschap69 communicatie95 competenties26 cultuureducatie24 digitaal74 diversiteit14 doelgroepen48 duurzaamheid75 Europa97 innovatie85 interculturaliteit131 leren59 management76 onderzoek65 organisatieontwikkeling109 overheid147 participatie77 projectoproep159 social media23 vrijwilligers70 werkvormen33

Agenda

  • Vorming 'Onderhandelen'
    • donderdag 12 december 2019
  • TestEvent gemaakt op 9/12 gepland op 30/12
    • maandag 30 december 2019
  • Intervisie 'Versterk jezelf als leidinggevende'
    • dinsdag 14 januari 2020

Nieuws voor en over het sociaal-cultureel werk? Meld het ons!
Hilke Charels

Socius op Twitter

  • Sociale media, de #cloud, artificiële intelligentie … #Digitale transformaties volgen elkaar steeds sneller op. Ove… https://t.co/Kz38EHjQfB About 5 hours ago
  • Sociale media, de #cloud, artificiële intelligentie … #Digitale transformaties volgen elkaar steeds sneller op. Ove… https://t.co/LlAyfuZ3Hn 6 december 2019 08:36
  • De echte kracht van #sociaalcultureel werk: #vrijwilligers. Aan iedereen fijne dag toegewenst! #onmisbaar #veeldank… https://t.co/mtcM6nwNwr 5 december 2019 08:00
  • De Sint komt een paar dagen vroeger dit jaar. We moeten wel bijzonder braaf geweest zijn. #dankjewelSint https://t.co/YAxFYeLv2R 3 december 2019 08:57
  • Volg Socius op Twitter

Trefwoorden

agogisch handelen86 armoede70 bijscholing172 burgerschap69 communicatie95 competenties26 cultuureducatie24 digitaal74 diversiteit14 doelgroepen48 duurzaamheid75 Europa97 innovatie85 interculturaliteit131 leren59 management76 onderzoek65 organisatieontwikkeling109 overheid147 participatie77 projectoproep159 social media23 vrijwilligers70 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Jeroen Van Laer over mobilisatiestrategieën 28 november 2019
  • Rogier De Langhe - digitalisering en platforms 27 november 2019
  • Documentaire Man made van Sunny Bergman met nabespreking 22 november 2019
  • Sociaal schaduwwerk 22 november 2019
  • Menno Hurenkamp - De 10 plagen van de participatiesamenleving 22 november 2019
  • Ruben Mersch - Van mening verschillen: een handleiding 22 november 2019
  • Infosessie rollen en functies beoordelaars - Socius (Gie Van den Eeckhaut) 18 november 2019

Recent

Doneer wat tijd aan de warmste week en geef je op als vrijwilliger

26 november 2019

Neos wint BSAE-award

26 november 2019

Foto: Lynn Delbeecke iov. Socius

Etnisch-culturele federaties zijn essentieel voor divers sociaal-cultureel landschap 

25 november 2019

Oproep: werk mee aan een onderzoek rond zorgzame buurten

25 november 2019

Tine Hens en Koert Debeuf laten in hun brieven kijken

22 november 2019

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Medewerkers & bestuur
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2019 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in